عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی روضه خوانی برای اهل بیت علیهم السلام شریک باشند و ما را جهت تامین هزینه های جاری سایت، تایپ مجالس روضه و... یاری فرمایند می توانند از طریق آیکونهای ذیل اقدام نمایند.

مدت اقامت اهل بیت علیهم السلام در شام

تنها کسی که از مورخان کهن به مدت اقامت اهل بیت(ع) در شام تصریح کرده است، قاضی ابوحنیفه، نعمان بن محمد تمیمی مغربی، متوفای سال ۳۶۳ هجری است. او می گوید: «آنها یک و نیم ماه در آنجا ماندند» [۱] سید بن طاووس در نقلی نزدیک به این می گوید: «یک ماه در آنجا ماندند» [۲] اما دیگران تنها به ذکر عنوان کلی بسنده کرده اند. مثل شیخ مفید که می گوید: «چند روز در آنجا ماندند» [۳] طبری نیز از وی نقل کرده است. [۴] .
آری علامه ی مجلسی به نقل برخی از کتاب های اصحاب آورده است که آنان مدت ده روز در شام اقامت کردند، آنجا که می گوید: «بنابر نقل مدت هفت روز برایش عزا گرفتند. چون روز هشتم فرارسید، یزید آنان را فراخواند و به آنها پیشنهاد ماندن داد. اما آنها نپذیرفتند و آهنگ بازگشت به مدینه کردند، پس برایشان کجاوه ساختند» [۵] اما معلوم نیست که ایشان مطلب را از کجا نقل کرده و این روایت قابل استناد نیست.
اگر نقل ابن سعد را بپذیریم که یزید کس به مدینه فرستاد و از آنجا چند تن از موالی سالمند بنی هاشم نزد وی آمدند و او چند تن از موالی ابوسفیان را با آنها همراه کرد و سپس اسیران را همراهشان به مدینه فرستاد [۶] ، در این صورت – با توجه به زمان فرستادن پیک به مدینه و بازگشت آنها به شام – به طور یقین مدت اقامتشان بیشتر می شود.


پی نوشت:
۱ – شرح الاخبار، ج ۳، ص ۲۶۹.
۲-اقبال الاعمال، ص ۵۸۹.
۳- الارشاد، ج ۲، ص ۱۲۲.
۴- اعلام الوری، ص ۲۴۹.
۵- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۹۶.
۶- الطبقات الکبری، ص ۸۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.